Klubbens historie

Aarhus Havkajakklub havde stiftende generalforsamling i sommeren 2002. Havkajakken efter grønlandsk forbillede var ved at slå bredt an i Danmark, men der manglede klubber i Aarhus, der ville lave aktiviteter og rumme den specielle ”havgående” type. Og så havde det også længe været problematisk at finde opbevaringsplads til havkajakker nær vandet.

Bestyrelsen fik som hovedopgave at finde et klubhus med mulighed for opbevaring af kajakker. Det lykkedes i sommeren 2003, da vi mødte stor velvillighed fra Marselisborg Havns side. Der blev købt containere til medlemmernes og klubbens kajakker, og de fik midlertidig adresse på havnens vinterplads. Vi fik rådighed over fire små, sammenbyggede hytter til omklædning, grejopbevaring og møder, og det var 100% bedre end ingenting for de første 18 medlemmer.

Aktiviteter
I kajakklubbens regi bliver der i dag hele tiden arrangeret ture til både nær og fjern – svipture til Moesgård såvel som flere dages udflugt med telt og sovepose til andre steder i landet – og året rundt. Vi uddanner selv vores nybegyndere hvert år, og vi arrangerer kurser for viderekomne i både brænding og smult vand.
Klubben er medlem af DGI og Idrætssamvirket i Aarhus, og mange af vores enkeltmedlemmer er også medlemmer af Havkajakroerne, som vi også har ”leveret” formænd, aktivister og skrivende folk til.

Lokaler
Det nuværende klubhus er nybygget fra 2013 og på 75 kvadratmeter. Herudover har klubben opbevaringsplads til 96 kajakker og benyttes af rigtig mange aktive roere. For siden 2002 er vi steget støt hvert år i medlemstal, og det er en udvikling, som tilsyneladende ikke stopper foreløbig. Friluftslivet er i stadig vækst, og havet er blevet en ”stor legeplads” for mennesker, der vil ud i naturen.